مجله حامی نو

سورئالیسم

سورئالیسم
سورئالیسم تحت تاثیر نظریات زیگموند فروید شکل گرفت و به وسیله آندره برتون در سال ۱۹۲۴ پی ریزی شد . برتون هدف این جنبش را رفع تناقض و مشکلات خیال (نیمه آگاهانه) و واقعیت (آگاهانه) به نفع یک واقعیت برتر و ناب می داند. واقعیت برتر نزد هنرمند خلق تصاویر و ترکیباتی از توهمات و تصور ناخودآگاه با واقعیت مطلق است .
مقاله های بیشتر از معماری

سورئالیسم لخت و عریان یا واقعیتی برتر

تفکر سورئالیسم ابتدا صرفاَ در زمینه ادبیات و بخصوص در شعر،سپس در نقاشی ،تئاتر و سینما رشد یافت. سورئالیسم بر گرفته از وازه فرانسوی sureel به معنی فراتر از واقعیت می باشد. سورئال در لغت به معنای وهم آمیز ، دور از تصور و همچنین غیرواقعی است . اما اگر بخواهیم آن را به طور کلی مورد تعریف قرار دهیم ، می‌شود این گونه گفت که : سورئال به معنای خروج از واقعیت به صورت افراطی است .

 نقاط ضعف سورئالیست ها:خلسه/مواد مخدر/حالات پاتولوژیک/رویا پردازی /شهودگرایی ناب/ضمیرنا هشیار

نقاط قوت سورئالیست ها:رهایی خیال و کشف آنها در عرصه روان و مرزهای بی کران روح(خدمتی بزرگ به جهان هنر)

شعر سورئالیستی

آزادی خودکاری درون و شور و شوق خودانگیخته ،رهایی از همه قیود و رهایی از بردگی اخلاق و منطق.شاعر سورئالیست معتقد بود به اینکه :"دیوانگی مهمتر از حسابگری و نیرنگ است". یک شعر سورئالیستی:"آیا خوابم؟" از : انتونن آرتو Antonin Artaud نه خواب نیستم برای اینکه نخوردن را یاد بگیری باید پاک پاک باشی.دهان گشودن،یعنی با انواع بوهای بد روبرو شدن.

بهتر که ببندی دهان را
آنگاه دیگر
نه دهان
نه زبان
نه دندان
نه حلق
نه مری
نه معده
نه شکم
خودم را از نو خواهم ساخت!


تاثیر سورئالیسم بر نقاشی و مجسمه سازی:

سبک سورئالیسم در کنار ادبیات بر هنرهای تجمسی نیز تاثیرات فراوانی، به جا گذاشته است؛ تا آنجا که تحلیل هنر مدرن و معاصر، بدون توجه به آثار و اندیشه های هنرمندان سورئالیست ناممکن به نظر می رسد. هنرمندان این سبک به ذهن ناخوداگاه اجازه می دادند تا خطوط رنگ ها و فرم ها به حالتی هیپنوتیزمی انجام می شود و تصادف و شانس نقشی مهم تر از کنترل عقلی داشت. در نوع دیگر با ترکیب اشیا و محیط های آشنا و نا آشنا در حالتی رویاگونه بر ویژگی پرابهام تجارب بشری تاکید می گذارد. رنه مگريت از شاخص ترين نقاشان سبک سورئاليسم است.  آثار مگریت هم اکنون جزو گران‌ترین نقاشی‌های معاصر به شمار می‌آیند. از جنجالی ترين آثار نقاشی  رنه مگريت می توان به تابلوی اين يک پيپ نيست اشاره کرد. در اين اثر که در سال ۱۹۲۹ خلق شده، مگريت يک پيپ کشيده و زير آن به زبان  فرانسه نوشته است: اين يک پيپ نيست

سورئالیسم در سینما

سينما را شيوة بيان شورانگيزي مي شمردند؛ وسيله انصراف خاطر يا "شگفتي آفرين" با نيروي تاثير گذاري كه مي توانند فرد را براي لحظاتي از زندگي شخصي خود جدا كنند. نوعي مونتاژ ذهن و ساخت روايتي جديد از آنها در ذهن. آنها در ساخت فيلم نيز از مونتاژ براي فضاي سورئال استفاده مي كردند. (فرد تصاوير را مي بيند و ارتباطهاي مشخص با ذهن برقرار مي سازد) . مونتاژ فيلم امكان مي دهد كه زمان و مكان را به كلي زير رو كنند و واقعيت و خيال را در نمايشی محسوس در آميزند. معروف ترین فیلم این سبک سگ آندلسی ساخته لوئیس بونوئل است.


سورئالیسم در معماری

معماران سورئالیسم به فضا سازي و ريزه كاري در كار معماري تا حد شيفتگي و شيدايي عشق مي ورزند ايجاد وحدت ميان فرم و ساختار فضا به گونه اي كه تا كنون در تاريخ معماري سابقه نداشته است ، تا آنكه معماري از لحاظ صورت و رنگ و بافت و تار و پود ،همانند طبيعت شود آنتونیو گائودی را از معماران این سبک می شمارند ، ميان معماري گائودي و معماري عصر وي كه عصر مدرنيسم بود، هيچ وجه مشتركي وجود ندارد. گائودي اشكال و احجامي خلق كرد كه آميزه اي است از رئاليسم و سورئاليسم يا دادائيسم و خصيصه ممتاز اين نوآوري ،شكست چاچوب خطوط عمودي و افقي حاكم بر معماري از قرنها باز است و گائودي با اين عمل جسارت آميز و از راه تركيب خطوط منحني و مواج و تابدار در معماري ،به آن تحرك بخشيده است. آثار نامدار و بلند آوازه گائودي در بارسلون عبارتند از كليساي معروف Sagrada Familia (خاندان مقدس)

  • سورئالیسم
    تصویر شماره 1 :: سورئالیسم
  • سورئالیسم
    تصویر شماره 2 :: سورئالیسم
  • سورئالیسم
    تصویر شماره 3 :: سورئالیسم
  • سورئالیسم
    تصویر شماره 4 :: سورئالیسم
  • سورئالیسم
    تصویر شماره 5 :: سورئالیسم
  • سورئالیسم
    تصویر شماره 6 :: سورئالیسم
  • سورئالیسم
    تصویر شماره 7 :: سورئالیسم
  • سورئالیسم
    تصویر شماره 8 :: سورئالیسم
  • سورئالیسم
    تصویر شماره 9 :: سورئالیسم
  • سورئالیسم
    تصویر شماره 10 :: سورئالیسم
sep_architect معتقده :
salam khaste nabashin mamnon az matalebi ke gozashtin , mikhastam age beshe lotf konin manabei ke baraye in neveshtehaton estefade kardin moarefi konin makhsosan bakhshe surrealism dar memari ,mamnon misham
پشتیبان معتقده :
دوست عزیز منابع عبارتند از: - آرناسن، ی.ه، 1367 ، تاريخ هنر نوين نقاشی، پيکر تراشی، معماری، ترجمه محمد تقی فرامرزی، تهران، انتشارات زرين انتشارات نگاه. - پوليتزوتی، م، 1383 ، سرگذشت سورئاليسم مصاحبه با آندره برتون، تهران، نشر نی. - پاکباز، ر، 1381 ، در جستجوی زبان نو، تهران، تهران، انتشارات نگاه. - لوسی اسميت، ا، 1381 ، آخرين جنبش های هنری قرن بيستم، ترجمه عليرضا سميع آذر، تهران، نشر نظر. - گودرزی، م، 1381 ، بررسی و تحليل هنر معاصر جهان، تهران، انتشارات سوره مهر. - مسيح، ه، می خواهم با شعر بميرم فدريکو گارسيا لورکا،روزنامه ايران 2 مرداد ماه 1381
پشتیبان معتقده :
منابع بخش معماری : Surrealism and Architecture. Ebook
شیما معتقده :
سلام.ممنون مثل همه ی مطالب این مطلب هم مفید بود اما عکس ها متاسفانه باز نمیشه.
شیمای عزیز. از اطلاع رسانی شما سپاسگذاریم. مشکل تصاویر در این پست بر طرف شد. پیروز باشید.
تبلیغ با میترا نت