چهار طاقی گنبددار نقطه عطف معماری مساجد ایرانی | چهار طاقی گنبددار , گنبد مسجد ایرانی , چهار طاقی

حساب کاربری ورود به حساب کاربری دسته بندی محتوادسته بندی محتوا

چهار طاقی گنبددار نقطه عطف معماری مساجد ایرانی

این مقاله با ارایه نظرات مختلف سعی در جواب به این تغییر اساسی ساختار مساجد ایرانی در مقایسه با دیگر نقاط جهان اسلام را دارد.
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :
به اشتراک گذاری در تلگرام به اشتراک گذاری در گوگل پلاس به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در کلوب به اشتراک گذاری در لینکدین برای کسب درآمد اینجا کلیک کنید

مهم ترین نقشه مساجد قبل از سلجوقی ایران که سادگی و مردم‏واری آن مورد توجه بوده، الگوی شبستانی است. در کنار سادگی این نقشه معایبی از جمله رواق های متحدالشکل و عدم تأکید مناسب به جهت قبله مورد توجه معماران بوده و هریک به فراخور توجه و با درنظر گرفتن معماری منطقه ای به تغییراتی اقدام نمودند. یکی از مهمترین تغییرات در ایران ورود با تأخیر چهارطاقی گنبددار قبل از اسلام به مساجد به عنوان سالن محراب می باشد که با ترکیب مناسب با ایوان، ضمن کاستن بخشی از ستون های مرکزی یکی از بهترین راه حل‏های توجه به جهت قبله و محراب در ساخت مساجد جهان اسلام را پدید می آورد. بعداز این تغییر گونه عام چهار ایوانی که به تازگی در مدارس در خدمت معماری مذهبی ایران درآمده بود به ساخت مساجد وارد گشته و تا به امروز به عنوان نمادی از فضای ایرانی، الگو- نقشه مساجد این خطه می گردد. آیا ورود چهار طاقی گنبددار و ایوان در مساجد ایران به علت مقابله با نقشه شبستانی- عربی می باشد؟ آیا تکیه بهتر به جهت قبله در نمونه‏های ایرانی نیز مطرح شده و یا اینکه کمبود توجه به بخش محراب و یا مقصوره راه حل ایرانی را در مساجد پارسی جستجو می‏کند؟ این مقاله با ارایه نظرات مختلف سعی در جواب به این تغییر اساسی ساختار مساجد ایرانی در مقایسه با دیگر نقاط جهان اسلام را دارد.

 

برای دانلود فایل کامل PDF مقاله ی "چهار طاقی گنبددار نقطه عطف معماری مساجد ایرانی" نوشته ی دکتر حشمت الله متدین؛ اینجا کلیک کنید.

 

 

رمز عبور فایل ها www.hamino.ir است.

دسته : معماری

پست های مشابه

تجزیه وتحلیل اقلیمی شوادون ها درخانه های دزفول تجزیه وتحلیل اقلیمی شوادون ها درخانه های دزفول
جستاری در باب «منار» جستاری در باب «منار»
كتابت خانه و صورت خانه در دوره ايلخانان و جلايريان كتابت خانه و صورت خانه در دوره ايلخانان و جلايريان
نقش غالب الگوهای عام اولیه در طراحی محله های مسکونی معاصر نقش غالب الگوهای عام اولیه در طراحی محله های مسکونی معاصر


نظری برای نمایش یافت نشد، شما اولین نظر را ارسال کنید !


  • نام کامل :
  • لطفا نام کامل تان را وارد نمایید
  • آدرس ایمیل :
  • لطفا یک آدرس ایمیل معتبر وارد نمایید
  • متن نظر :
  • لطفا نظرتان را فارسی تایپ کنید
  • سوال امنیتی :
  • نمایش یک کد امنیتی جدید کد امنیتی
  • مجموع دو عدد را در فیلد وارد نمایید
  •  
نماد اعتماد ملی
بستن
1