خانه مادر رابرت ونتوری | خانه مادر ونتوری , رابرت ونتوری , خانه مادر

1
منو کاربری منو کاربری و دسترسی ها برگشت به صفحه قبل بارگذاری مجدد این صفحه
پشتیبانی، مشاوره و ارتباط با ما
بستن

خانه مادر رابرت ونتوری

  • اولین ساختمان ساخته شده به سبک پست مدرن و نماد این معماری، خانه مادر ونتوری است.
    این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :
    به اشتراک گذاری در تلگرام به اشتراک گذاری در گوگل پلاس به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در کلوب به اشتراک گذاری در لینکدین برای کسب درآمد اینجا کلیک کنید

    اولین ساختمان ساخته شده به سبک پست مدرن و نماد این معماری، خانه مادر ونتوری است. ونتوری اعتقاد داشت خانه، خانه است و باید دارای نمادهای خانه در هر فرهنگ و جامعه باشد. این خانه در عین داشتن تقارن، نامتقارن، در عین وحدت، دارای کثرت و در عین پیچیدگی و تضاد در فرم، دارای قرائت ساده برای عامه مردم به عنوان یک خانه مسکونی است. (ونتوری، 1357، ص167-173)


    از هر كودكي بخواهيد كه عكس يك خانه را بكشد آنچه معمولا بر روي كاغذ مي آيد شباهت زيادي به خط خطي هاي رابرت ونتوري دارد كه در سال 1964 براي مادر بيوه اش وانا طراحي كرده است. وي حتي دودي را كه از دودكش بيرون مي آيد نيز كشيده است؛ در واقع به گفته خودش برای جدی کردن مسأله از اندکی طنز استفاده کرده است. حالت پناهگاه مانند بودن اين خانه با سقف شيرواني كه داراي در مركزي و پنجره هاي معمولي و دودكش می باشد، شبيه خانه اي ابتدائي است همانند نقاشي كودكي از يك خانه. ایده اولیه این خانه بر اساس شکل دودکش بوده است و هم زمان با اوج گرفتن دودکش، فضاهای دیگر خانه در اطراف این خانه ساحلی شکل می گیرند.


    ونتوری در طرح خود از نمادهایی همچون بام شیبدار، پنجره، قوس سردر ورودی و لوله دودکش استفاده کرده که در غرب و از جمله در آمریکا از نمادها و نشانه های یک خانه شمرده می شود. هر کس در نگاه اول این ساختمان را به عنوان یک خانه مسکونی تشخیص می دهد.


    اگرچه نمای این ساختمان به صورت متقارن طراحی شده ولی به دلیل پیچیدگی ها و ملزومات خاص در چیدمان اتاقها در نمای ساختمان پنجره ها به صورت نامتقارن طراحی شده اند. در سمت راست فضاهای نیمه خصوصی همچون آشپزخانه، پذیرایی و ناهارخوری قرار دارد. در سمت چپ فضاهای خصوصی همچون اتاقهای خواب و حمام طراحی شده است . این عدم تقارن و دوگانگی در چیدمان پلان در نما توسط بام شیبدار، دیوار زیر دودکش و قوس تزئینی در بالای سردر ورودی به یگانگی و وحدت تبدیل شده است. همه تناقضات و پیچیدگی های خانه در این طرح وجود دارد و وحدت در عین کثرت با شامل نمودن کلیه موارد وجود در بنا پدید آمده است.

    تصویر شماره 1 ::
    تصویر شماره 2 ::
    تصویر شماره 3 ::
    تصویر شماره 4 ::
  • دسته : معماری

پست های مشابه پست های مشابه

فرایند طراحی پایدار فرایند طراحی پایدار
یادمان سومین انترناسیونال کمونیست یادمان سومین انترناسیونال کمونیست
معماری کانستراکتیویسم (Constructivism) معماری کانستراکتیویسم (Constructivism)
میدان ایتالیا اثر چارلز مور میدان ایتالیا اثر چارلز مور


نظری برای نمایش یافت نشد، شما اولین نظر را ارسال کنید !


  • نام کامل :
  • لطفا نام کامل تان را وارد نمایید
  • آدرس ایمیل :
  • لطفا یک آدرس ایمیل معتبر وارد نمایید
  • متن نظر :
  • لطفا نظرتان را فارسی تایپ کنید
  • سوال امنیتی :
  • نمایش یک کد امنیتی جدید کد امنیتی
  • مجموع دو عدد را در فیلد وارد نمایید
  •  
نماد اعتماد ملی
کسب درآمد از به اشتراک گذاری پست های مجله میترا در شبکه های اجتماعی !