بیستون | بیستون , مرمت آثار تاریخی , معماری بناهای تاریخی , بناهای تاریخی کرمانشاه , کتیبه داریوش , محوطه باستانی و مقدس بیستون , غارشکاچیان , مر خریل , مر تاریک , مر آفتاب , مر دودر , تپه نادری , سراب بیستون , جاده حاشیه سراب , بقایای گورستان قدیمی , دژ تاریخی مدفون , نیایشگاه شانشاهان ماد , نقش برجسته داریوش بزرگ , مجسمه هرکول , نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی , نقش برجسته گودرز , سنگ بلاش , پرستشگاه شاهنشاهان پارتی , بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان , بقایای بناهای ساسانی , کتیبه فرهاد کوه کن , بقایای پل ساسانی , بقایای سد ساسانی , سنگهای تراشیده ساسانیان , کاروانسرای ایلخانی , بناهای ایلخانی , کاروانسراهای صفوی , وقف نامه شیخ علیخان زنگنه , پل بیستون

حساب کاربری ورود به حساب کاربری دسته بندی محتوادسته بندی محتوا

بیستون

محوطه باستانی و مقدس بیستون در طول ۵ کیلومتر و عرض ۳ کیلومتر در شرق استان کرمانشاهان قرار دارد و یکی از معتبرترین آثار باستانی جهان میباشد . که در سال ۸۵ در لیست آثار برجسته جهانی در یونسکو ثبت گردید .
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :
به اشتراک گذاری در تلگرام به اشتراک گذاری در گوگل پلاس به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در کلوب به اشتراک گذاری در لینکدین برای کسب درآمد اینجا کلیک کنید

این محوطه آثاری از پیش از تاریخ تا حکومتهای اسلامی در خود جای داده . آثاری همچون : غارشکاچیان ، مر خریل ، مر تاریک ، مر آفتاب ، مر دودر ، تپه نادری ، سراب بیستون ، جاده حاشیه سراب ، بقایای گورستان قدیمی ، دژ تاریخی مدفون ، نیایشگاه شانشاهان ماد ، نقش برجسته داریوش بزرگ ، مجسمه هرکول ، نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی ، نقش برجسته گودرز ، سنگ بلاش ، پرستشگاه شاهنشاهان پارتی ، بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان ، بقایای بناهای ساسانی ، کتیبه فرهاد کوه کن ، بقایای پل ساسانی ، بقایای سد ساسانی ، سنگهای تراشیده ساسانیان ، کاروانسرای ایلخانی ، بناهای ایلخانی ، کاروانسراهای صفوی ، وقف نامه شیخ علیخان زنگنه ، پل بیستون و آثار پراکنده دیگری در بیستون قرار دارد .

دلیل آن که همه این آثار در یک جای قرار داشته این بوده است که این محل بدون تردید از مکانهای مقدس ایرانی شناخته میشده زیرا آب مظهر پاکی و روشنانی فراوان از دل کوه بیستون به بیرون روان است و داریوش بزرگ هم به دلیل اهمیت موقعیت کرمانشاه و کوه های صخره ای آن و آثار بزرگ نیاکان آریایی اش این مکان را برای کتیبه ارزشمند بیستون انتخاب نموده است .

کتیبه داریوش بزرگ ( ۴۸۶ – ۵۲۱ قبل از میلاد ) در سه زبان پارسی باستان – عیلامی و بابلی در ارتفاع هفتاد متر بالاتر از سطح زمین بر دامنه کوه بیستون نقر ( حک ) گردیده است . داریوش بزرگ وقایع اولین سالهای سلطنت خود را و فتوحاتی را که در نوزده جنگ نصیب او گردیده بود مفصلا ذکر مینماید . طبق گفته دیودور مورخ یونانی نام اصلی بیستون بگستان ( به معنای جای خدا ) نام داشته است . متن پارسی باستان در ۴۱۴ سطر و پنج ستون است .

در زیر نقش داریوش بزرگ شاهده ۹ نفر نافرمان که علیه شاه قیام کرده بودند و همگی آنها مغلوب شدند قرار گرفته است . در این کتبه که یکی از برزگترین اسناد تاریخی ایران زمین و جهان محسوب میشود داریوش خود را نهمین پادشاه هخامنشی مینامد . که اسامی نه شاه قبلی به شرح زیر میباشد . ۱) هخامنش ، ۲) چیش پیش ، ۳ ) آریارمن ، ۴ ) ارشام شاه ، ۵) کورش کوچک جد کورش بزرگ ، ۶) کمبوجیه ، ۷ ) کورش دوم که به شاهنشاه بزرگ ملقب است ،  کمبوجیه دوم ( فاتح سرزمینهای مصر ) ، ۹ ) و بالاخره داریوش بزرگ .

گفته میشود نمای پیشین صخره که برجسته کاریها برآن کنده شده حدود ۳۴۰ پا بالاتر از چشمه هاست و ابعاد برجسته کاری ۱۸ در ۱۰ پاست که قامت “داریوش”۵ پا و ۸ اینچ (۱۷۰ سانتیمتر)بلندی دارد.اجرای این بنا در چند مرحله انجام شده است.نقش برجسته ها و متن اصلی عیلامی در حدود سال ۵۲۰ قبل از میلاد کنده کاری شده و سپس روایت اکدی به آن افزوده شده است.

برجسته کاری “داریوش” را به اندازه طبیعی و زیر سایه حمایت نماد ایران کهن ( فره وشی=فروهر ) با بال گشوده نشان می دهد که یک دست خود را بلند کرده و در دست دیگر کمان خود را گرفته است؛در پشت او در اندازه ای کوچکتر سلاح داران او (در سمت چپ “گوبریاس”و دیگری احتمالا”"اینتافرن”)ایستاده اند. “داریوش” پایش را بر چهره “گئومات”که به پشت بر زمین افتاده نهادن است و در پشت “گئومات”۸شاه دروغی که با ریسمانی به هم بسته شده اند پشت سر هم صف کشیده اند.

احتمالا” هنگام لشکرکشی به ماد علیه “فرورتیش”بوده که “داریوش”فرمان داده نقش و یادگار پیروزیهایش را بر این صخره ترسیم کنند و بنویسند و شاید اصل این ابتکار از شاه” آنوبانینی”(حدود۲۰۰۰سال ق.م.)در دروازه زاگرس (سرپل)باشد که او چند روز قبل از آنجا گذشته و آن را دیده بوده است. پس از آنکه نخستین مرحله کار به پایان رسید دو اتفاق افتاد.یکی اینکه داریوش بزرگ به این نتیجه رسید که شأن شاه و شاهنشاهی اقتضا میکند که گفته های او به زبان فارسی هم نوشته شود و از این رو فرمان ابداع خط فارسی باستان را داد.دوم اینکه پس از شکست دادن “سکای تیزخود”در سال ۵۱۹ق.م. نتوانست از ترسیم چهره مضحک “اسکونخه”در پایان صف اسیران چشم بپوشد؛گرچه به بهای پاک شدن متن عیلامی از آنجا بیانجامد.

پس در این مرحله ،وقتی نسخه های پوستی متن اصلی کارنامه “داریوش”را در سراسر امپراطوری به زبان اکدی و آرامی گرداندند و پخش کردند، داریوش بزرگ دستور داد نوشته ها را دوباره برایش بخوانند و آنگاه متن اصلاح شده و تجدید نظر شده ای را به زبان و خط پارسی باستان بر آن بیافزایند و البته تا جایی که فضا اجازه می داد متن عیلامی را نیز تکمیل کنند.

دسته : مرمت

پست های مشابه

مسجد تاریخانه ی دامغان مسجد تاریخانه ی دامغان
مرمت در نگاه براندی مرمت در نگاه براندی
بازار بزرگ تهران بازار بزرگ تهران
بنای عالی قاپوی اصفهان بنای عالی قاپوی اصفهان


نظری برای نمایش یافت نشد، شما اولین نظر را ارسال کنید !


  • نام کامل :
  • لطفا نام کامل تان را وارد نمایید
  • آدرس ایمیل :
  • لطفا یک آدرس ایمیل معتبر وارد نمایید
  • متن نظر :
  • لطفا نظرتان را فارسی تایپ کنید
  • سوال امنیتی :
  • نمایش یک کد امنیتی جدید کد امنیتی
  • مجموع دو عدد را در فیلد وارد نمایید
  •  
نماد اعتماد ملی
بستن
1