مجله حامی نو

آوای خنیا در گنبد مینا (موسیقی در معماری ایران)

آوای خنیا در گنبد مینا (موسیقی در معماری ایران)
این مقاله اولین بار با عنوان آوای خنیا در گنبد مینا، به قلم محمد حائری در شماره 36 «مجله ایران نامه » و در پاییز 1370 منتشر شده است. محمدرضا حائری متولد 1332 و فارغ‌التحصیل رشته معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید بهشتی است.
مقاله های بیشتر از معماری

مشکلی که صاحب این قلم با آن روبروست،میزبانی از دو شخصیت نامدار در خانه ی گمنام و بی‏رونق مقاله ی خویش است.کمی بضاعت میزبان و شکوه دو میهمان،پذیرایی را دشوار کرده است،آنهم میهمانانی سحر کار که شنیدن گفتارشان تاب از کف می‏رباید و اختیار از قلم.رویاروی دیدن دو چهره هنری ایران،که به ظاهر شباهتی ندارند،مجلس پر هیجانی‏ به وجود آورده است:یکی موسیقی ایران با اکنونی پر جنب‏وجوش، گذشته‏اش ناروشن و آینده ی امیدبخش،و دیگری معماری ایران با گذشته‏ای پر بار و آینده‏ای یکسره تاریک.

موسیقی‏ ایران سرزنده به نظر می‏آید.او دیگر با مسأله ماندگاری روبرو نیست،بلکه برای چگونه‏ ماندن مبارزه می‏کند؛اما معماری ایران چهره‏ای گرفته دارد،زیرا امیدی به ماندن ندارد. چون نقلی نیست،میزبان باب سخن را با نقل داستانی می‏ گشاید تا فضایی دلپذیر برای‏ گفت‏وگو فراهم شود.

 

 

برای دانلود فایل کامل مقاله "آوای خنیا در گنبد مینا " در قالب نرم افزار word اینجا کلیک کنید.

 

رمز عبور فایل ها www.hamino.ir می باشد.

تبلیغ با میترا نت