مجله حامی نو

خانه کوشینو تادائو آندو

خانه کوشینو تادائو آندو
تحلیل معماری خانه کوشینو با طراحی تادائو آندو ؛ رد پای سنت ژاپنی در کارهای آندو بسیار بارز است. وی از مفاهیم مذهب شینتو ئیسم که به عناصر طبیعی بسیار اهمیت می دهد، در کار هایش استفاده می کند. آب، نور و طبیعت از عناصر ویژه کارهای آندو است.
مقاله های بیشتر از معماری
طرح تادائوآندو  برای خانه ی کوشینو شامل دو محوطه ی مستطیلی موازیبه هم پیوسته می شود. قسمتی از این شکل ها در زمین شیب دار پارک ملّت (National park) فرو رفته است و بر زیبایی بصری منظره ی آن افزوده است. این سازه با دقت به گونه ای در این مکان قرار گرفته که نیازی به قطع کردن درختانی که از قبل در آنجا وجود داشته اند، نبوده است؛ و در واقع این سازه پاسخی است به سازگاری و نزدیکی با اکوسیستم، در حالی که شکل بتونی و محکم و خشن آن ها با استفاده از یک نورپردازی جذاب و نشاط بخش، طبیعی تر به نظر می رسد.

بخش شمالی شامل دو طبقه ی مرتفع با یک اتاق نشیمن دو برابر بلندتر، یک آشپزخانه و یک اتاق نهارخوری در طبقه ی اول، با یک اتاق خواب بزرگ و یک اتاق مطالعه در طبقه ی دوم است. بخش جنوبی سازه شامل شش اتاق خواب بچه که به صورت خطّی منظّم شده اند، یک حمام، و یک لابی می باشد. این دو بخش از طریق یک تونل زیرزمینی شیب دار که در زیر پله های خارجی حیاط قرار گرفته، به هم متصل شده اند.

آندو از فضای میان دو منشور با قاعده ی مستطیل شکل، به عنوان راهی برای نشان دادن، و بیان طبیعت بنیادی و اصلی مکان استفاده کرده است. این فضا حیاطی سرپوشده را مشخص می کند که به صورت خط فاصله در نقشه برداری های معمولی نشان داده می شود. مجموعه ای وسیع از پله، زمین شیب دار را به فضای محصور خارجی وصل می کنند و اجازه ی نفوذ نور را به حیاط فرو رفته که در سطح پایین تر قرار گرفته، و در جایی که درختان سایه می اندازند را می دهد. این فضای مستقل و خود مختار ترکیب طبیعت از طریق سازه های مرتب و منظم با تصنعی شدن را، نشان می دهد. روزنه های کوچک و باریک بر روی نمای سردرنزدیک پلکان خروجی به منظور تنظیم دشوار نور و سایه، به طور طبیعی به فضای درونی به وجود آمده اند. این الگوها تنها امکان عبور مقداری تزئینی ( نور ) را به یک اتاق فراهم می آورند. سایر شکاف ها در سطوح گوناگون به منظور ایجاد همان اثر نورپردازی پیچیده، در سرتاسر فضای خانه ایجاد شده اند.

آندو چهار سال بعد از ساخت سازه ی اصلی یک قسمت ضمیمه نیز در این مجموعه طراحی کرد. یک فضای جدید غار- مانند، درون قسمت بالا، روی زمین شیب دار، در شمال سازه ی موجود قرار گرفت. ویژگی سازه ی پیچ در پیچ جدید با ترکیب خط راست ساختمان مغایرت داشت و یک ریتم جدید را آغاز کرد. جدا از طراحی اصلی حیاط، فضای میان قسمت اضافه شده و سازه ی اصلی، به طور معمول امکان برطرف کردن یا از میان برداشتن فرم ها و شکل ها را از یک دیگر می دهد. یک قطعه فضای سبز مسیر ارتباطی میان دو ساختمان را به وجود می آورد. در حالی که دیوار منحنی برای بیان فضای خارجی از ساختمان فاصله گرفته است . همانند سایر اتاق ها، یک سقف مسطح به همراه دیواری دارای انحنا به منظور اضافه کردن قسمتی که اندکی پیچیده تر و تزئینی بود به فضای داخلی برداشته شد، با این وجود الگوهای نورپردازی دیوارهای منحنی با الگوهای خطی مستقیم در ساختمان قبلی بسیار متفاوت بودند.

معمار: تادائو آندو
موقعیت: ژاپن/هایگو
سال انجام پروژه: 1984- 1980
  • خانه کوشینو تادائو آندو
    تصویر شماره 1 :: خانه کوشینو تادائو آندو
  • خانه کوشینو تادائو آندو
    تصویر شماره 2 :: خانه کوشینو تادائو آندو
  • خانه کوشینو تادائو آندو
    تصویر شماره 3 :: خانه کوشینو تادائو آندو
  • خانه کوشینو تادائو آندو
    تصویر شماره 4 :: خانه کوشینو تادائو آندو
  • خانه کوشینو تادائو آندو
    تصویر شماره 5 :: خانه کوشینو تادائو آندو
  • خانه کوشینو تادائو آندو
    تصویر شماره 6 :: خانه کوشینو تادائو آندو
  • خانه کوشینو تادائو آندو
    تصویر شماره 7 :: خانه کوشینو تادائو آندو
تبلیغ با میترا نت